امامزادگان عشق

بگذار اغیار درنیابند که این قلبهای ما از چه اشتیاق و شور و نشاطی مالامال است و روح ما در چه ملکوتی شادمانه سر می کند و سرِ ما در هوای کدامین یار خود را از پا نمی شناسد.بگذار اغیار هرگز درنیابند.چه روزگار شگفتی !
جمعه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۲، ۰۴:۰۲ ق.ظ

شهید فتحی شقاقی

نام و نام خانوادگی شهید: فتحی ابراهیم(فتحی شقاقی)
تولد: ۱۳۳۰/۱۱/۱۴ه.ش، ۱۹۵۱/۱/۴م، جنوب نوار غزه.
شهادت: ۱۳۷۴/۸/۵ه.ش، ۱۹۹۵/۱۰/۲۶م، جزیره مالت.
گلزار شهید: اردوگاه الیرموک، دمشق، سوریه.
🌷

🇵🇸🎥
📚 فتح بزرگ

مدت‌ها بود از دمشق خارج نشده بود؛ اما اینبار باید می‌رفت و دیدارهایش را برای پیشرفت اهدافش انجام می‌داد.
افراد سرویس‌ اطلاعاتی اسرائیل منتظر ورودش بودند. سه هواپیما به زمین نشست و خبری از فتحی شقاقی نشد.
از بیسیم صدایی به گوش رسید: «صبر کنید! یک نفر تنها در گوشه فرودگاه نشسته است؛ به گمانم خودش است!»
آری او همان فتحی شقاقی بود.
او از همان نوجوانی که در اردوگاه رفح به دنبال دوستانش می‌دوید به فکر فتحی بزرگ بود تا بتواند شقاقی در میان دشمنان بیندازد.
در جوانی سیدقطب در کتابش نشانه‌های راه را به او نشان داد و سرانجامش شد تشکیل جنبش جهاد اسلامی.
صیهونیست‌ها، فتحی ابراهیم را در جوانی که دیگر پزشک اطفال شده بود، به جرم ایجاد تپش در قلب این جنبش در مرکز بیت‌المقدس، زندانی و سرانجام به جنوب لبنان تبعید کردند.
دکتر فتحی جزء اولین کسانی بود که امام خمینی را به مردم فلسطین معرفی و تا توانست به وحدت شیعه و سنی کمک کرد.
و تا ۴۴ سالگی‌اش که همه‌ی همّ و غمّ دشمنان شده است ترور او، تعقیب و گریز در خیابان‌های مالت ادامه پیدا کرد و سرانجام در تاریکی شب، فتحی ابراهیم با شلیک مستقیم هفت گلوله آرام گرفت.

✍🏻 زهرا فرح‌پور ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
👩🏻‍💻طراح: مطهره‌سادات میرکاظمی
💻تدوین: زهرا فرح‌پور
🎙با صدای: فاطمه گنجی
🌷

🇵🇸
 فتحی ابراهیم معروف به «فتحی شقاقی» در تاریخ ۱۳۳۰/۱۱/۱۴ هجری شمسی برابر با 1951/1/4 میلادی، در اردوگاه آوارگان فلسطینی، واقع در رفح در جنوب نوار غزه، به دنیا آمد. آنگونه که خود می‌گفت تولدش در زیر چادر محل زندگی خانواده‌ی آواره‌اش بوده است.
 خانواده او جزء بیش از ۷۵۰ هزار آواره فلسطینی بودند که به دلیل اشغال فلسطین از سوی صهیونیست‌ها در سال (1948م) برای فرار از قتل‌عام، ناگزیر از ترک خانه و کاشانه شده بودند.
بر این اساس باید گفت فتحی شقاقی مانند بسیاری دیگر از کودکان هم‌نسل خود با درد اشغال و درد آوارگی پا به این دنیا گذاشت و انتخاب مبارزه برای بازگشت به خانه یک انتخاب طبیعی برای این نسل و نسل‌های بعد فلسطینی است.
🌷

🇵🇸
او دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در غزه گذراند. این در شرایطی بود که عرب‌گرایی ناصریسم در اوج محبوبیت خود قرار داشت و فتحیِ جوان نیز مانند بسیاری دیگر از جوانان عرب و فلسطینی، جمال عبدالناصر را تمجید می‌کرد. اما شکست مصر در جنگ سال 1967 میلادی(۱۳۴۶ شمسی) همه رؤیاهای وی را از بین برد. شکستی که وی را ناامید نکرد، بلکه او را به اندیشیدن برای رسیدن به بهترین انتخاب واداشت.

در سال ۱۳۴۷ش (1968م) وارد دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری شد و پس از دو سال تحصیل به عنوان معلم ریاضی، در مدرسه «النظامیه» در شهر بیت‌المقدس اشغالی مشغول به کار شد. در همین دوران با گروه‌ها و جریان‌های مختلف فلسطینی که عمدتا گرایش‌های چپ داشتند آشنا شد و در برخی از فعالیت‌های آنها مشارکت کرد.
🌷

🇵🇸
در سال ۱۳۵۳ش(1974م) برای ادامه تحصیل به مصر رفت و در دانشگاه «الزقازیق» در رشته پزشکی مشغول به تحصیل شد و موفق به اخذ مدرک پزشکی اطفال گردید.
در مصر با جریان‌های فکری مختلفی آشنا شد و این آشنایی، روح ناآرام وی را به تفکر بیشتر درباره مشکلات جهان اسلام واداشت. در همین دوران بود که با جمعی از همفکران خود مانند «ایمن‌العوده» و «رمضان عبدالله»، جنبش جهاد اسلامی فلسطین را پایه‌گذاری کرد و خود به عنوان نخستین دبیرکل آن انتخاب شد.
🌷

🇵🇸
در مصر بود که مبارزات ملت ایران علیه رژیم پهلوی توجه او را جلب کرد و او را به سوی مطالعه و شناخت نهضت امام خمینی(ره) سوق داد.
امام خمینی(ره) مظهر جریانی نو بود که اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی مطرح می‌کرد تا از طریق برپایی حکومت اسلامی، همۀ ابعاد زندگی و مشکلات آن را حل و فصل کند.
این شناخت از امام خمینی(ره) و نهضت اسلامی وی موجب شد تا مقاله‌ای با عنوان « امام خمینی(ره) راه حل اسلامی جایگزین» را در سال ۱۳۵۶ و در حالی که هنوز انقلاب اسلامی به پبروزی نرسیده بود تألیف و در آن پیروزی ملت اسلامی ایران را حتمی اعلام کند. همین مقاله مبنای تألیف کتابی با همین نام شد؛ کتابی که در همان روزهای اول ده هزار نسخه آن به به فروش رسید و به چاپ‌های بعد هم انجامید.
 نیروهای امنیتی مصر به همین دلیل، وی را بازداشت کردند. مدتی پس از آزادی نیروهای امنیتی، مجددا وی را به اتهام تأسیس جنبش جهاد اسلامی فلسطین بازداشت و پس از تحمل چند ماه زندان، وی را در ۱۳۵۹ش (۱۹۸۰م) از مصر اخراج کردند.
🌷

🇵🇸
وقتی به فلسطین اشغالی برگشت اقدام به تأسیس هسته‌های جوانان جنبش جهاد اسلامی در مناطق مختلف فلسطین به ویژه غزه و کرانه باختری کرد. وی چنان در کار خود مسائل امنیتی را رعایت می‌کرد که بعضا در یک روستا دو و یا سه هسته جنبش را ایجاد کرده بود بدون اینکه آنها از یکدیگر اطلاع داشته باشند. هدف وی از این کار تربیت نیروهایی برای آینده و مبارزه برای آزادی فلسطین از اشغال صهیونیست‌ها بود. این درحالی بود که در بیمارستان ویکتوریا در بیت‌المقدس مشغول طبابت بود.
🌷

🇵🇸
رژیم صهیونیستی در سال ۱۳۶۲ش (1983م) وی را به اتهام تشکیل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بازداشت و ۱۱ ماه زندانی کرد. در سال ۱۳۶۵ (1986م) مجددا وی را به اتهام تحریک و تشویق ملت فلسطین علیه اشغالگری بازداشت و به چهار و نیم سال زندان محکوم کرد اما متوجه شد وی از درون زندان نیز به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد؛ لذا پیش از آنکه دوران محکومیتش به اتمام برسد وی را در سال ۱۳۶۷ش( 1988م) به لبنان تبعید کرد.
جایی که سبب شد تا با برخی از ایرانی‌ها آشنا شود و این آشنایی خود موجب سفر به ایران و دیدار با امام خمینی(ره) و برخی دیگر از شخصیت‌های ایرانی شد. سفر و دیدارهایی که موجب تحکیم روابط جهاد اسلامی فلسطین با جمهوری اسلامی ایران شد.
🌷

🇵🇸
او به پیروی از امام خمینی (ره) که پایه‌گذار وحدت در بین شیعیان و اهل تسنن بود، تلاش زیادی در بین فلسطینیان برای وحدت مسلمین انجام داد. او در زمان اوج تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی استعمار، با انتشار مقاله‌ ارزشمند خود در مجله‌ "النور" با شعار و شعور علمی، بر وحدت‌ و یک‌پارچگی‌ امت‌ اسلامی‌ تأکید نموده‌ بود.معتقد بود پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران، کشورهای‌ غربی‌ به‌ دلیل‌ ترس‌ از گسترش‌ و تأثیرگذاری‌ این‌ انقلاب‌ در سایر کشورهای‌ منطقه، به‌ اختلافات‌ بین‌ شیعه‌ و سنی‌ دامن‌ زدند. او در این‌ نوشتار سعی‌ کرد دیدگاه‌ها و نظریات‌ اندیشمندان‌ و رهبران‌ مسلمان‌ را درباره‌ ضرورت‌ وحدت‌ شیعه‌ و سنی‌ مطرح‌ کرده‌ و به‌ برخی‌ از شبهات‌ مطرح‌ شده‌ درباره‌ شیعیان‌ پاسخ‌ دهد.دکتر شقاقی‌ در پایان‌ این‌ نوشتار، ضمن‌ نقد آرای‌ ابن‌ تیمیه، به‌ اهمیّت‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ و نقش‌ آن‌ در آگاهی‌ دادن‌ به‌ ملت‌های‌ مسلمان‌ به‌ ویژه‌ مردم‌ منطقه‌ و ترس‌ قدرت‌های‌ بیگانه‌ از تبلور و نقش‌ اسلام‌ در ایران‌ پرداخت و با الهام‌ از سخنان‌ امام‌ خمینی (ره)، امت‌ اسلامی‌ را به‌ وحدت‌ و یک‌پارچگی‌ دعوت‌ کرد.همچنین جزء افراد نادر یا اولین‌ کسانی‌ بود که‌ دروازه‌ ارتباط‌ و علاقه‌ بسیاری‌ از مسلمانان‌ را به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ گشود و بسیار تلاش‌ کرد تا گروه‌های‌ مقاومت اسلامی‌ دیگر را به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ نزدیک‌ کند.🌷

شهید دکتر فتحی شقاقی

🇵🇸
سرانجام در پنجم آبان ۱۳۷۴ ( 26 اکتبر 1995) در حالی که قصد داشت برای بررسی وضعیت آوارگان فلسطینی در لیبی به این کشور سفر کند توسط نیروهای موساد(سازمان جاسوسی) رژیم صهیونیستی در مقابل هتل دیپلماتیک جزیره مالت با هفت گلوله توسط دو موتورسوار ترور شد و در ۴۴ سالگی به شهادت رسید. البته بسیاری از کارشناسان امنیتی نقش و همکاری دولت وقت لیبی و معمّر قذافی با موساد را در این ترور انکار نمی کنند. کسانی که تاریخ مبارزات ملت فلسطین و گروه‌های فلسطین را مطالعه کرده‌اند در این نکته متفق‌القول هستند که شهید دکتر فتحی شقاقی نقشی مهم در تغییر روند مبارزات فلسطین از تفکرات چپ و ملی‌گرایی به مبارزه براساس تفکر اسلامی ایفا کرد. روندی که سبب خارج شدن انحصار مبارزه با دشمن صهیونیستی از دست گروه‌های چپگرا و لائیک و به میدان آوردن توده‌های مردم برای مبارزه با اشغالگران براساس تکلیف دینی شد. تحولی که دستاوردهای بسیار مهمی را در عرصه مبارزات ضد صهیونیستی ملت فلسطین به وجود آورده است. روحش شاد و یاد و مکتبش ماندگار باد.🕊🌷

🇵🇸
بخشی از وصیتنامه «شهید فتحی شقاقی» رهبر جهاد اسلامی فلسطین:📝

«سرور جوانان اهل بهشت، حسین‌بن‌علی‌بن‌ابیطالب(ع) در سپیده‌دم یک روز تاریخی، در صحرای کربلا، صحنه‌های درخشانی را به نمایش گذاشت که در حافظه تاریخ جاودانه مانده است و هرگز از یادها فراموش نخواهد شد. او با شهادت در راه حق و دادگری، نماد انسانیت به تمام معنی را تجلی بخشید… در ادامه راه سرور شهیدان اهل بهشت، یکی از مردان حسینی تبار به نام «عزالدین قسام» در برابر تجاوزگران صلیبی، در برابر چهره زشت و نفرت‌آور استعمارگران انگلیسی و صهیونیسم وابسته به او ایستاد و مقاومت کرد و حسین‌وار در کوهستان‌های فلسطین به شهادت رسید و به کالبد نیمه جان ملّتمان روح تازه دمید و آتش خشم مقدسی افروخت …»
🌷

اینجانب‌ با قاطعیت‌ اعلام‌ می‌کنم‌ که‌ این‌ مرگ‌ سرخ‌ و افتخارآمیز، مایه‌ی‌ اشتداد نهضت‌ عظیم‌ اسلامی‌ در فلسطین‌ خواهد شد و مظلومیت‌ او مظلومان‌ فلسطینی‌ را در مجاهدت‌ فی‌سبیل‌الله‌، راسخ‌تر خواهد ساخت‌.

سیدعلی خامنه‌ای ۱۳۷۴/۸/۸🌺
🌷

نوشتی قدس و با جان و دلت فریاد سردادی
و با نور یقین جنگیدی و از پا نیفتادی
کنون ای مرد غیرتنمد نزدیک است آن ساعت
که از خاک تو برخیزد سرود سرخ آزادی

✍🏻زهرا دشتیار
🌷🇵🇸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی