امامزادگان عشق

بگذار اغیار درنیابند که این قلبهای ما از چه اشتیاق و شور و نشاطی مالامال است و روح ما در چه ملکوتی شادمانه سر می کند و سرِ ما در هوای کدامین یار خود را از پا نمی شناسد.بگذار اغیار هرگز درنیابند.چه روزگار شگفتی !
يكشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۶:۲۰ ق.ظ

شهید نسیم افغانی

🌸🦋
نام و نام خانوادگی: نسیم مرادی معروف به نسیم افغانی
تولد: ۱۳۳۰ افغانستان.
شهادت: ۱۳۶۲/۱/۲۲ جبل فوق، منطقه عملیاتی والفجر یک.
رجعت: ۱۳۹۹/۴/۹.
گلزار شهید: حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام، صحن آزادی.
🦋🌸

 

 

✍🏻 عاطفه قاسمی ۱۴۰۰/۱/۱۲
🎤 لیلا مصلحی
👩🏻‍💻 مطهره میرکاظمی

 

🌸🦋
📚 *غریبِ قریب*

بعضی از شب‌ها، یک شب نیستند بلکه به بلندای یک عمرند. افغانستان از این شب‌ها کم نداشته است.
وقتی شوروی، مرزهای زمینی و هوایی افغانستان را درنوردید و آن کشور به اشغال نظامیان روس درآمد، از روستای محل زندگی "نسیم مرادی" معروف به "نسیم افغانی" چیزی جز ویرانه‌ای برجای نگذاشت. نه خانه و نه خانواده‌ای...
نسیم، مرغ مهاجر شد. دیگر باور کرد وطن می‌تواند مرز نباشد. وطن می تواند اعتقاد باشد. هدف باشد، جایی که بتوان از آن نقطه، قلب ظالم را نشانه گرفت.

اوایل انقلاب بود که نسیم به ایران آمد. شیفته‌ی امام خمینی و سیر و سیره‌ی ایشان بود.
 کلاه پَکُولَش(نام کلاه افغانی‌ها) را بر سر گذاشت و راهی حرم شد.
وقتی به باب‌الجواد رسید کفش‌هایش را کَند و سجده کرد. بلند شد. کفش‌هایش را زیر بغل گذاشت؛ اعتقاد داشت با کفش وارد هیچ صحن مطهری نباید شد. غریب را چه کسی می‌تواند حمایت کند جز امام غریب؟!
 از حرم که بیرون آمد صدای اذان از مأذنه‌ها به گوش می‌رسید. مردم صف‌ به صف، آماده‌ی نماز بودند. سپاهی که دوش به دوش هم به جنگ شیطان می‌رفتند، تا هم‌کلام خدا شوند.
نسیم داخل صف نشست. دیگر احساس غربت نمی‌کرد. گویی به اینجا تعلق داشت. نمازش را کامل خواند.
💠💠💠
 جنگ تحمیلی شروع شد. نسیم هم مثل همه‌ی ایرانی‌ها، این جنگ را یک جنگ معمولی نمی‌دانست. او می‌دانست این، جنگ نیست؛ دفاع از حق است. جنگ تمامی "حق" در برابر تمامی "باطل".
نسیم با بسیجیان لشکر ۵ نصر خراسان، راهی جبهه‌ها شد. باورهای عمیق و شجاعت‌های نسیم، از او جنگجویی مقاوم و دلیر، و اعتقادات مذهبی وی از او عابدی زاهد ساخته بود. او همواره پابرهنه جنگید چون اعتقاد داشت میدان این جنگ مقدس است.
عملیات والفجر یک بود. مکان عملیات جبل‌فوق، واقع در جنوب محور عین‌خوش در شهرستان دهلران.
بچه‌ها راه را گم کرده بودند. در همان لحظات اول عملیات، بسیاری از بچه‌ها به شهادت رسیده بودند. نسیم با تعدادی از بچه‌ها خود را تا نزدیکِ تپه‌ای که عراقی‌ها روی آن مستقر بودند رساندند.
 نفس در سینه‌ی بچه‌ها حبس شده بود. نسیمِ دعا، لب‌های ذاکران را تکان می‌داد.
سی نفر از نیروهای رزمنده، عراقی‌ها را دور زدند و از تپه بالا رفتند، اما در اواسط مسیر، زمین گیر شدند و با آتش تیربارچی‌های دشمن، به شهادت رسیدند.
 در این زمان، فرمانده‌ی گردان "شهید آخوندی" به نسیم گفت: «این گوی و این میدان. بسم‌الله.»
نسیم از شوق در پوست نمی‌گنجید. آرپی‌جی را مسلح کرد. چشمانش برق می‌زد. نور خاصی در چهره‌اش نمایان بود. قلبش به شدت به سینه‌اش می‌کوبید. همین که از زمین بلند شد دشمن امانش نداد. پیکر نسیم، به شدت به سمتی پرتاب شد. لبخند همیشگی‌اش پررنگتر شد. نرم و سبک، همراه نسیم سحرگاهی، به باغ شهادت سفر کرد.
آتش دشمن آنقدر شدید بود که آوردن هیچ پیکری به عقب میسر نبود.
پیکر نسیم، بار دیگر در تاریخ بیست و دوم فروردین سال هزار و سیصد و شصت و دو، در سن سی و یک سالگی، در غربت، در کنار یاران شهیدش ماند.
💠💠💠
سال‌ها گذشت. گروه تفحص پیکر مطهر شهدا، مشغول کار در منطقه‌ی عملیاتی جبل‌فوق بودند.
تپه‌ها را با بیل‌ها‌ی مکانیکی جابه‌جا می‌کردند. ناگهان کنار یکی از شیارها تعدادی پوتین یافتند. نزدیک به سه ساعت بیل‌های مکانیکی زمین را می‌کندند تا موفق شدند تعدای از پیکر شهدا را پیدا کنند.
چندین متر آن طرف‌تر، پیکر شهید نسیم افغانی تفحص شد. با همان کلاه ترمه‌ی سبز، و صورتی که نماد گروهی از افغان‌هاست که زیر کلاه پشمیِ پَکُولشان بر سر می‌گذارند.
همه جمجمه‌اش را یک به یک بوسیدند و کلاهش را به رسم تبرک به سر گذاشتند.
پیکر مطهر نسیم افغانی به همراه دیگر شهدای تفحص شده به ستاد معراج شهدا تحویل شد. اما نسیم خانواده‌ای نداشت تا پیکر مطهرش را تحویل بگیرد.
غریب قریب ما آشنایی نداشت جز امام رئوف.
نسیم افغانی، شهیدی که با برگشت دوباره‌اش به ایران، عطر اتحاد و برادری بین برادران مسلمان کشورهای اسلامی را به ارمغان آورده بود.
 پیکر مطهرش بر روی دست‌های مردم مهمان‌نواز ایران و مهاجران عزیز افغان تشییع شد و به احترام او و مردم عزیز افغان، سردار سیدمحمد باقرزاده، در آن مراسم کلاه شهید نسیم افغانی را بر سر گذاشته بودند.
 پیکر شهید نسیم افغانی به فرمان رهبر فرزانه‌ی ایران، در حرم امام رضا علیه‌السلام به خاک سپرده شد، "تا حق شناسی ملت بزرگ ایران از مردم مجاهد و مقاوم افغانستان باشد".
امام رئوف، امام غریب، کنار خودش جایی برای غریب قریب باز کرده بود...

✍🏻 عاطفه قاسمی ۱۴۰۰/۱/۱۲
🦋🌸

 

 

 

🔉صوتی

*غریبِ قریب*

غریب را چه کسی می‌تواند حمایت کند جز امام غریب؟

... نسیم خانواده‌ای نداشت تا پیکر مطهرش را تحویل بگیرد.
غریب قریب ما آشنایی نداشت جزء امام رئوف، امام غریب، کنار خودش جایی برای غریب قریب باز کرده بود...

✍🏻 عاطفه قاسمی ۱۴۰۰/۱/۱۲
🦋🌸

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به سوی ما نسیمی خوش وزیده
ز سوی او که غربت را چشیده
شهیدی که پناهش را رضا(ع) کرد
به آغوش رضا(ع)، از نو رسیده

#شهید_نسیم_افغانی

✍🏻 فاطمه شعرا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی