امامزادگان عشق

بگذار اغیار درنیابند که این قلبهای ما از چه اشتیاق و شور و نشاطی مالامال است و روح ما در چه ملکوتی شادمانه سر می کند و سرِ ما در هوای کدامین یار خود را از پا نمی شناسد.بگذار اغیار هرگز درنیابند.چه روزگار شگفتی !
چهارشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۹، ۰۱:۵۶ ق.ظ

شهید مروه شربینی

🇪🇬🧕🏻

نام و نام خانوادگی: مروه شربینی
تولد: ۷ اکتبر۱۹۷۷، اسکندریه، مصر.
شهادت: ۱ژوئیه ۲۰۰۹، درسدن، آلمان. برابر با ۱۰ تیرماه ۱۳۸۸.

گلزار شهید: زادگاهش در مصر‌.

🇩🇪🥀

 

 🇪🇬🧕🏻
📚 تناقض
برای بار دوم داشتم از پله‌های دادگاه بالا می‌رفتم. نگاهم به چشمان نگران همسرم افتاد. با لبخند به او گفتم: «چیزی نیست عزیزم! اینبار هم مانند دفعه قبل، دادگاه به نفع ما رأی خواهند داد» و همزمان پسرم را محکم‌تر در آغوش فشردم. با وجودی که سه ماهه باردار بودم ولی دلم می‌خواست آن روز پسرم در آغوش خودم باشد. منشی دادگاه شماره پرونده ما را اعلام کرد و ما وارد صحن دادگاه شدیم. با وارد شدن به صحن دادگاه دوباره خاطرات آنروز برایم مرور شد.

در حالی که داشتم در پارک نزدیک خانه با پسرم بازی می‌کردم، یک جوان آلمانی من را تروریست خطاب کرده بود و به خاطر حجابی که داشتم ناسزاهای بدی را از او شنیده بودم. آنروز تصمیم گرفتم از آن پسر، به جرم هتک حرمت و ناسزا، شکایت کنم. بعد از درمیان گذاشتن ماجرا با همسرم او هم موافق اینکار بود. مراحل دادگاه به نفع من طی شد و دادگاه حکم به محکومیت متهم به پرداخت ۷۵۰ یورو داد.

متهم، درخواست دادگاه تجدیدنظر داده بود و امروز دادگاه تشکیل می‌شد. روی صندلی‌های مقابل قاضی نشسته بودیم که متهم با چندین‌ پلیس وارد دادگاه شد و با فاصله کمی از ما نشست. با دیدن چهره‌اش جملات آخری که در دادگاه گفته بود: «اینها مسلمان نیستند بنابراین می‌توانند مورد توهین قرار بگیرند.» دادگاه به دستور قاضی شروع شد. منشی دادگاه مشغول خواندن  کیفرخواست و رأی اولیه دادگاه بود که یک مرتبه آن جوان به سمت من حمله کرد.

ناگهان احساس کردم جسمی سرد وارد پهلویم شد. ابتدا متوجه نشدم چه اتفاقی در حال جریان است که فریادهای همسرم را شنیدم که می‌گفت: «دستگیرش کنید دارد به مروه چاقو می‌زند» ولی قاضی و نیروهای پلیس بدون هیچ حرکتی فقط نظاره‌گر بودند.

رد خون را روی زمین می‌دیدم و ناخودآگاه دستم را روی شکمم گذاشتم تا از فرزندی که در شکم داشتم محافظت کنم. ولی تعداد ضربات به قدری زیاد بود که زانوانم سست شد و روی زمین افتادم. صحنه دادگاه را مات و مبهم می‌دیدم. همسرم را می‌دیدم که با متهم درگیر شده بود و با ضربات چاقویی که به بدن همسرم وارد کرده بود مجروح شده بود. ناگهان صدای چند شلیک فضای دادگاه را در سکوتی عجیب فرو برد. پلیس بجای شلیک به متهم به همسرم شلیک کرده بود. باتوجه به خون زیادی که از دست داده بودم چشمانم تار شد.

برای چند لحظه، خاطرات دوران کودکی و جوانی در کوچه‌های اسکندریه‌ی مصر، و انتخابم برای تیم ملی هندبال در ذهنم تداعی شد. خاطرات مهاجرت به آلمان برای ادامه تحصیل همسرم در رشته مهندسی ژنتیک و تولد پسرم. بدنم تکان‌های خفیفی می‌خورد و داغی خونی که روی زمین جاری شده بود را تا نزدیکی‌های صورتم حس می‌کردم. دقیق یادم نیست چند ضربه چاقو خوردم.

یاد مقالاتی که درباره دفاع از حقوق بشر به زبان آلمانی خوانده بودم افتادم. یاد کتاب‌ها و نشست‌هایی که در نکوهش نژادپرستی در آلمان به چاپ رسیده و برگزار شده بود افتادم. حالا در دادگاه علنی و جلوی چشم قاضی و چندین پلیس، من به عنوان یک زن محجبه مسلمان، با ضربات چاقو به قتل می‌رسم و همسرم که برای دفاع از من با متهم گلاویز شده است با شلیک گلوله پلیس مجروح می‌شود.

در آن هیاهو صدای گریه پسرم را شنیدم و با هزار سختی سرم را به سمت صدا برگرداندم. چشمان گریان پسر سه ساله‌ام را دیدم که با بهتی عجیب دنبال من و پدرش می‌گشت و همسرم را دیدم که خودش را به سمت پسرمان می‌کشاند و با دستان خونی او را در آغوش می‌کشد. ناگهان فضای اطرافم در هاله‌ای از نور فرو رفت و چشمانم روی چهره‌ی معصوم و مظلوم پسرم قفل شد.

✍🏻 زهرا مشایخی۱۳۹۹/۱/۱۴
 🇩🇪🥀

🇪🇬🧕🏻

مروه شربینی به سال ۱۹۷۷ میلادی در اسکندریه‌ مصر متولد شد. پدرش علی شربینی و مادرش لیلا شمس هر دو شیمی‌دان بودند. در سال ۱۹۹۵ از کالج انگلیسی دختران فارغ‌التحصیل شده و از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹ عضو تیم ملی هندبال مصر شد.
او در سال ۲۰۰۳ به همراه شوهرش به آلمان مهاجرت کرد. ابتدا در شهر برمن و از سال ۲۰۰۸ در شهر دِرِسدِن ساکن شدند.
 

🇩🇪🥀

🇪🇬🧕🏻
همسرش وابسته فرهنگی مصر در یکی از دانشگاه‌های آلمان بود که با استفاده از بورس تحصیلی در مؤسسه ماکس‌پلانک شهر درسدن در رشته مهندسی ژنتیک مشغول تحصیل بود و جهت انجام تز دکترای خود همراه مروه به آلمان آمده بود. مروه دکتر داروساز بود.

🇩🇪🥀


 🇪🇬🧕🏻

در همان روزها وقتی مروه همراه پسرش به پارک رفته بود، مردی به او دشنام داده و به‌خاطر حجابش به او توهین کرده بود.
شربینی در پی الفاظ رکیک و رفتار تهاجمی وینز، از پلیس درخواست کمک کرد.
چندی بعد مروه شربینی به دادگاهی مراجعه کرد و آلکس دبلیو (همان مرد که یک روس با ریشه‌های آلمانی بود و در سال ۲۰۰۳ به آلمان مهاجرت کرده بود) را متهم به این نمود که زمانی که در پارک با پسرش بازی می‌کرده، او را مورد توهین قرار داده و به‌خاطر حجاب مروه، او را تروریست و فاحشه اسلامی خطاب کرده‌است.
دادگاه شکایت شربینی را پذیرفت و آلکس را محکوم به پرداخت ۷۵۰ یورو کرد. آلکس دبلیو این حکم را نپذیرفت و تقاضای تجید نظر نمود.
او در یکی از دادگاه‌های تجدید نظر گفته بود: "این‌ها [مسلمانان] انسان نیستند و بنابراین می‌توانند مورد توهین قرار گیرند."
 🇩🇪🥀

🇪🇬🧕🏻
در حین برگزاری جلسه دادگاه تجدید نظر، در یک دادگاه درجه دو، در شهر درسدن، فرد آلمانی در جلوی چشمان قاضی و سایر حاضرین به شربینی حمله و با ضربات چاقو وی را که سه‌ماهه باردار بود از پا درآورد و همسر او و مرد دیگری را هم زخمی نمود.
 در بسیاری از دادگاهای آلمان از جمله این دادگاه در درسدن، هیچ‌گونه بازرسی از افراد صورت نمی‌گیرد؛ همچنین به علت آنکه الکس (قاتل) تا زمان حضور در دادگاه هیچ سابقه بازداشت نداشت، هیچ‌گونه تدابیر امنیتی نیز برای دادگاه در نظر گرفته نشده بود.
🇩🇪🥀 

🇪🇬🧕🏻

به مناسبت قتل مروه، بین صدها تا هزاران نفر در روز یکشنبه ۱۲ ژوئیه مراسمی را برای ادای احترام در درسدن برگزار کردند.

در میان شرکت‌کنندگان این مراسم فرانتس مونتفرینگ معاون آنجلا مرکل و سفیر مصر در برلین نیز حضور داشتند.

🇩🇪🥀

🇪🇬🧕🏻
در تشییع جنازه مروه که در مصر برگزار شد، هزاران نفر از مردم و از جمله چند تن از وزیران دولت مصر شرکت داشتند. این مراسم تبدیل به تظاهراتی اعتراضی شد که سرانجام با دخالت و برخورد پلیس مواجه گردید.
🇩🇪🥀

🇪🇬🧕🏻 

انتقاد از دولت آلمان و رسانه‌های غربی
به گفته روزنامه گاردین، این حادثه در اروپا پوشش کمی داشته، ولی در کشور آلمان، هم باعث ایجاد بحث‌هایی در مورد تأمین امنیت در دادگاه شده‌ و به صورت نسبی توجه کمتری به روی آنچه این روزنامه «انگیزه‌های نژادپرستانه انجام قتل» می‌خواند شده‌ است.
در آلمان، «کنسول مرکزی مسلمانان» و «کنسول مرکزی یهودیان» دو گروهی بودند که شدیداً نسبت به آنچه «واکنش‌های به صورت غیرقابل توضیحی پراکنده سیاستمداران و دستگاه‌های ارتباط جمعی» می‌خوانند واکنش نشان داده‌اند. اما دولت آلمان در پاسخ به این اعتراض گفته که جزئیات ماجرا مشخص نشده‌ است و اینکه اگر معلوم شود که واقعاً انگیزه نژادپرستانه در میان بوده، نسبت به آن واکنش مناسب نشان خواهد داد.
در کشور مصر واکنش نسبت این موضوع متفاوت بوده و شربینی شهیده حجاب نام گرفته‌است. شربینی مبدل به نمادی برای تظاهرات‌کنندگان در اعتراض به آنچه «اسلام‌ستیزی در غرب» می‌دانند شده‌ است.
برادر مروه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که وای به روزی که چنین حادثه‌ای برای یک اروپایی رخ می‌داد، در آن صورت بود که دولت آلمان و کشورهای اروپایی جنجالی بسیار بزرگ در سراسر دنیا به راه می‌انداختند، ولی در برابر این جنایت تروریستی مهر سکوت بر لب زدند.
دادستان کل مصر ضمن اعلام پیگیری جدی موضوع از طرح شکایت از دولت آلمان خبر داد. همچنین وکلای حقوق مصر، قتل شربینی را جنایت علیه صلح جهانی نامیده و بر محاکمه قاتل وی در دادگاه بین‌المللی تأکید داشتند.
اتحادیه داروسازان مصری، با توجه به آنکه مروه شربینی خود یک داروساز بوده، خواستار تحریم داروهای آلمانی شدند. جمعی از مردم مصری با گرایش‌های متفاوت سیاسی تجمعی را در مقابل سفارت آلمان در مصر برگزار کردند و ضمن اعتراض به موضع‌گیری تلخ آلمان در رابطه با این ماجرا، قصاص فوری قاتل مروه را خواستار شدند.

🇩🇪🥀



مروه شربینی فقط به خاطر نوع پوششی که داشت به شهادت رسید.🧕🏻🥀
 

🇪🇬🧕🏻

انتقاد از دولت مصر
دولت مصر واکنش شدیدی نسبت به این موضوع داشت. در رسانه‌های دولتی مصر، از این حادثه به عنوان قتل‌عام یاد شد. یک روزنامه‌نگار مصری، با توجه به عدم توجه دولت به گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری، نسبت به نقض حقوق کارگران مصری، در کشورهای خلیج فارس، دولت را به واکنش دوگانه نسبت به این موضوع متهم کرد ولی در مقابل، در تظاهراتی که به همراهی گروهی از سیاستمداران و اعضای پارلمان مصر برگزار شد از اقدامات ضعیف دولت در مقابل آلمان انتقاد شد.

🇩🇪🥀


 

🇪🇬🧕🏻
وزارت امور خارجه وقت ایران، این واقعه را ناجوانمردانه خواند و ضمن محکوم کردن آن، موضوع را مخالف اصول و ارزش‌های انسانی و نشانه‌ای از گسترش فضای تنفر از اقلیت‌های مذهبی در غرب خواند.
دولت ایران در یک روز سفرای آلمان و ایتالیا را احضار کرد که احضار سفیر آلمان به دلیل همین واقعه و احضار سفیر ایتالیا به دلیل آنچه «سرکوب شدید تظاهر کنندگان» خوانده شده، بود.
در نمازجمعه تهران مردم طی تظاهراتی، به‌طور نمادین پیکر شربینی را تشییع کردند.
دانشجویان عدالتخواه نیز در این قبال به موضع‌گیری پرداختند. آن‌ها ضمن محکوم کردن نقض حقوق بشر، آزادی‌های مذهبی و حقوق شهروندی در آلمان، قتل مسلمانان را ادامهٔ پروژه اسلام ستیزی در غرب دانسته و از مسئولان دولت آلمان، خواستار پایان‌بخشی به رویه‌ی نقض حقوق بشر و آزادی‌های مذهبی، شده و خواهان محاکمهٔ عاملان قتل شهیده حجاب شدند.
 همچنین این دانشجویان، تجمعی اعتراضی در مقابل سفارت آلمان در ایران برگزار کردند.
پست ایران در سال ۱۳۸۸ تمبر یادبودی برای بزرگداشت آن شهیده منتشر کرد.
همچنین ادعا شد همراه با سانسور خبری غالب رسانه‌های غربی از این حادثه، موتورهای جستجوی گوگل و یاهو در یافته‌های تصویری خود عکس شربینی را تا حد زیادی حذف کردند.
🇩🇪🥀



تندیس شهیده حجاب مروه شربینی/پارک لاله تهران🧕🏻🥀

🇪🇬🧕🏻 

بورسیه بین‌المللی مروه شربینی

در سالگرد قتل شربینی در تیرماه ۹۰، دانشگاه تهران از بورسیه بین‌المللی مروه شربینی برای اعطا به زنان مسلمانی که در اثر رعایت حجاب اسلامی در کشورشان مورد فشار و آزار دولت‌ها قرار می‌گیرند خبر داد.
دانشگاه تهران اعلام کرد که این اقدام را بر اثر محدودیت‌های اعمال شده توسط برخی دولت‌های غربی بر پوشش اسلامی و درافتادنشان با اقلیت‌ها و نقض آزادی‌های دینی انجام داده‌است و ایجاد بستر برای جذب دانشجویان و محققان اسلامی جهت گفتگو برای رفع تبعیض‌های اعتقادی و حمایت از تبعیض‌های نژادپرستی را از اهداف آن برشمرد.
این بورسیه به بانوان مسلمان مهاجر و ساکن خارج از کشور و افرادی در سطح جهان که به دلیل رعایت ارزش‌های اسلامی و مذهبی دچار محرومیت از تحصیل شده‌اند تعلق می‌گیرد. دبیرخانه بورسیه همه ساله بر اساس بررسی‌ها به شناسایی افراد در سطح جهان اقدام می‌کند.

🇩🇪🥀

🇪🇬🧕🏻

در جولای ۲۰۱۰، یک سال پس از قتل شربینی،‌ یکی از انجمن‌های شهری در دردسن

مجسمه‌های ۱۸ چاقو را به عنوان نماد ۱۸ ضربه‌ای که به شربینی وارد آمد،

در اماکن مختلف شهر، به صورت موقتی نصب کرد. 🔪
حتی این نمادها نیز از هجوم نژادپرستان در امان نماندند و برخی از آنها تخریب شدند.

🇩🇪🥀
 

🇪🇬🧕🏻
با وجود اینکه دشمن ابزارهای زیادی را برای تضعیف عفاف و حجاب در جوامع به کار گرفته است، اما به وضوح مشخص است که بانوان در هر نقطه‌ای از جهان به دنبال حفظ حریم و دفاع از پوشش خود هستند.
این نگاه و اعتقاد که نشان از کمال در جوامع بشری دارد، مانند یک چشمه زلال در تلاطم و هجوم انواع تبلیغات مسموم که توسط منفعت طلبان رخ می‌دهد، جوشیدن گرفته و مسیر خود را پیدا کرده است به گونه‌ای که امروز عطر خوش گرایش به حجاب و عفاف را در گستره جهانی استشمام می‌کنیم.
روح شهیده والامقام مروه شروینی شاد و مهمان سفره کرامت بانو حضرت خدیجه سلام‌الله علیها باد.
🇩🇪🥀

روح شهیده والامقام مروه شروینی شاد و مهمان سفره کرامت بانو حضرت خدیجه سلام‌الله علیها باد.


 
 پهلو دریده شد جلوی چشم کودکش
طفل سه ماهه در شکمش آه میکشید
آمد به یاد من در و مسمار و فاطمه ( س)
وقتی ز درد ناله جانکاه میکشید😭

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی